Випереджаючи майбутнє: як розвиваються DeepTech стартапи в Україні - Center for Entrepreneurship

Випереджаючи майбутнє: як розвиваються DeepTech стартапи в Україні

Новітні установки, які використовують тільки силу гравітації або нові біологічно-активні сполуки, які рятуватимуть тисячі життів: все це про DeepTech стартапи, які вже зараз проходять акселераційну програму Центру підприємництва УКУ. Про те, як виникають такі ідеї, чи важко працювати в таких сферах і як формувати вмотивовану та амбітну команду – читайте в нашому блозі. Ми поспілкувались з фаундерами стартапів VACUUM GRAVITY ENERGY та Explogen LLC про новітні розробки та інсайти проходження акселерації.

Антон Філатов, CEO VACUUM GRAVITY ENERGY, має 3 вищі освіти, є практичним психологом та активно займається громадською діяльністю. В команді також є  СТО – колишній завідувач конструкторського бюро з створення спеціальних металів для дослідження космосу.
Сестра Антона – теж частина команди, кандидатка математичних і фізичних наук. Разом вони створюють першу у світі установка ВДЕ, яка перетворює потенційну енергію атмосфери та гравітацію в електроенергію.

Як виникла ідея, як вирішили почати займатись цим серйозно?

Ми втрьох зараз зібрались в команду для розвитку проекту, виходу на європейський ринок, залучення інвестицій, і популяризації української науки. Хочемо дати стимул молоді аби та почала цінувати науку. Наразі не створені всі умови для захисту інтелектуальної власності, але картина покращується: наприклад, науковці мають не менше 20% royalty з винаходів і т.д. Тобто створюється нова екосистема для стартапів і розробок.

Як би ви простими словами описали вашу технологію?

Якщо коротко, то уявіть собі гідроелектростанцію, де потік води крутить турбіну і виробляє енергію. Замість води ми ставимо атмосферний тиск, який тисне з потужністю 10т/1м^2.

На якому етапі ваш стартап? В чому ви унікальні?

Є готова лабораторна установка, яка довела наші розрахунки. Зараз ми працюємо над створенням демонстраційної установки з потужністю 10кВт/год.

Наші переваги у порівнянні з конкурентами (Гідрою, чи вітровими і сонячними джерелами енергії):

  • Незалежні від погоди
  • Установка може працювати 24 год поспіль в будь-якій точці Землі
  • Єдине обмеження – висота над рівнем моря. Чим вище – тим менше енергії видає установка, адже на висоті тиск значно менший.

Хто є вашими потенційними клієнтами?

Зараз головним потенційним клієнтом є власники приватних осель в ЄС, яким ми надаватимемо в оренду наші установки.

Як ви плануєте виробляти установки?

Наразі ми розглядаємо перші партії після створення демонстраційної установки як такі, що виготовлятимуться в Україні. Потім плануємо варіант створення повноцінного заводу для виробництва установок в ЄС.

Яка ваша Велика Ідея?

Звісно, це вже загальноприйнятий Green Deal, це екологія і порятунок для нашої планети. Ми рухаємось до точки неповернення, якщо не прийняти необхідних рішень – наша планета під дуже великим ризиком.

Ваші очікування від програми акселерації?

По-перше, вчитись завжди потрібно. По-друге, якщо раніше я займався малим і середнім бізнесом, а зараз як експерт приймаю участь у глобальних проектах з бюджетом від 5млн євро, то на кожному рівні масштабності є своя експертиза. Саме за цією експертизою я прийшов у ваш акселератор, хочу зрозуміти бізнес-модель, що підходить такому масштабу, ознайомитись з юридичними питаннями і отримати фідбек від потенційних клієнтів, інвесторів та скорегувати бачення команди стосовно проекту.

Які виклики і перспективи зараз стоять перед вами?

Буквально 15-20 років тому альтернативні джерела не мали багато шансів на виживання, проте зараз у світі екологічні стартапи мають можливість реалізуватись. Можливо не в Україні, але мають. Зараз наші амбіції – стати як мінімум мільярдною компанією.

Юрій Ребець – CRO стартапу Explogen LLC, розповідає про їх проект як про великий експеримент.

Про ідею

Власники компанії – засновники Кормотеху і Ензиму. Насправді, зараз цей проект – це великий експеримент, це науково-дослідна компанія, ми займаємось дослідженнями на замовлення. Крім того, маємо ідею створити власний продукт, це дасть нам можливість шукати нові біологічно-активні сполуки, які потім можна використовувати, як антибіотики різного роду. Мова про те, щоб стати постачальником сполук на фармацевтичний і агрохімічний ринок, зокрема американський та європейський.

Про команду

Всі члени команди – вихідці з академічних кіл, де ніхто раніше не задумувався про бізнес серйозно, тому ми поки вчимось від професіоналів і експертів. Як науковці ми можемо зробити дуже і дуже багато, але мусимо навчитись і продавати.

У нас зараз 8 працівників, хоча спочатку було лише 2. Один із засновників – біо-інформатик, кілька людей мають кандидатські дипломи, а ще кілька навчаються на аспірантурі. Одним з акцентів, які ми робили власне на команді була освіта. У нас також працює кілька студентів. 

Продукт

Спочатку знаходимо правильну природну сполуку, яка задовольняє певну потребу, зачасту для цього користуються хімічним синтезом, а ми своїм окремим способом шукаємо серед натуральних. Після того, як ми знайшли потрібну сполуку, її “прокачують” – вдосконалюють, досліджують, тестують. Тоді відправляємо на доклінічні дослідження і клінічні дослідження. Ми є початком цього довжелезного ланцюжка.

В чому цінність продукту?

Ми можемо запропонувати нові сполуки, які є дієвими у боротьбі з багатьма захворюваннями. Наша ідея – запропонувати великій фармацевтичній і агро- індустріям матеріал, який вони згодом можуть самостійно розвивати до ліків чи препаратів.

Наша технологія відрізняється від інших. Більшість компаній просто шукають нові бактерії, вони не шукають способи добути певні сполуки з бактерій, які мають відповідні гени, але не вміють синтезувати їх. Грубо кажучи, ми беремо бактерії, виймаємо з них всі гени і переносимо їх у бактерії, де ті гени точно працюватимуть. Ми використовуємо так звані domesticated bacteria, з якими легше працювати, це економить час і робить процес більш ефективним.

Чого ви чекаєте від проекту? До чого йдете?

Кінцевої точки поки немає, але з кожним роком ми посовуємо свою мету все вище. Критерієм оцінки успіху буде той момент, коли ми продамо першу сполуку.

Про клієнта

Наші потенційні клієнти – компанії в ЄС та США. Ці клієнти мають мати свою унікальну продукцію, в Україні такого не роблять: всі фармацевтичні компанії в нас купують готові субстанції, а не створюють власні.

Ваша Велика Ідея

Головна ідея – врятувати світ. Якщо зараз нічого не змінити у виробництві антибіотиків, то до 2050 р. кожні 3 секунди людина буде помирати від бактерій, які стійкі до всіх ліків. Цих ліків просто не буде. 

Більшість пацієнтів з коронавірусом превентивно лікують антибіотиками, адже більшість смертей від Covid-19 насправді не від самого вірусу. Вони – від інфекційних захворювань, які є наслідками хвороби. Таке неконтрольоване і безвідповідальне користування антибіотиками прискорює наближення сценарію 2050 р. Ми ж хочемо запропонувати нові сполуки, щоб лікувати ці небезпечні стійкі бактерії, які вже “не беруть” сучасні антибіотики. 

Цілі компанії:

  1. Утримати компанію на плаву: поки за рахунок послуг з досліджень на замовлення
  2. Основна ціль: пошук нових сполук
  3. Освіта: підготовка спеціалістів у галузі генетики

Чого вже навчились на акселерації?

Ця програма була дуже корисною для команди. В нас була проблема з комунікацією між співробітниками, адже робота значною мірою фрагментована. До акселератора всі ми робили маленькі частини роботи і не бачили загальної картини. Це усвідомлення ситуації  і масштабу роботи дуже допомогло нам.